[envira-gallery id=”207″]

BIOLOGISKA MUSEETS VÄNNER #2

6 maj 2018 12.00 – 20.00

Program (for english press here)

12.00 BIOLOGISKA MUSEET ÖPPNAR

12.00 – 13.30 AKTIVITETER FÖR BARN

“Livet i dioramat”

Boel Recén, Åse Ahlstrand och Lars-Erik Larsson.

Vi bjuder in barn att måla olika arter av fåglar och djur med inspiration från museet.

Barn och vuxenvisning i och utanför museet med tidigare museichef Lars-Erik Larsson.  Temat är biologisk mångfald med anledning av FNs dag för Biologisk mångfald 22 maj.

14.00 KONSERT

“Allt vill gro: naturväsen och våreufori – Love och Cecilia samspelar med museet”

Cecilia Klingspor och Love Kjellsson spelar akustiskt på andra våningen.

15.00 – 16.00 FÖRELÄSNING/MAT

“10°C – Recept från Forsmarks skärgård”

Karin Willén och Carl Johan Erikson

10°C – Recept från Forsmarks skärgård av Carl Johan Erikson och Karin Willén är en hybrid mellan en kokbok, experimentell samtida konst och ett inlägg i debatten om människans miljöpåverkan. Denna ”muterade” kokbok innehåller tolv fiskrecept där råvaran är fiskad i vattnen utanför kylvattenutloppet från Forsmarks kärnkraftverk, bilder från en ”dykritual” i varmt kylvatten samt ett efterord av författaren Jesper Olsson.

16.00 FILM OCH SAMTAL

“SKÖNHETEN SKALL RÄDDA VÄRLDEN”

Stefan Jarl

Stefan Jarl visar sin film “SKÖNHETEN SKALL RÄDDA VÄRLDEN”och presenterar Arne Sucksdorff som konstnär och vad han betytt, hans liv och “ärende”.

”Arne blev min läromästare, idol och guru…”

I Jarls dokumentär ryggar den 87-årige regissören inte för frågorna om konstens uppgift och filosofin bakom filmerna. “En uppgift är att sprida kunskap… Jag personligen är övertygad om att allt liv är besjälat, att naturen är besjälad.” Han citerar en nunnas ord om att “… till ögat föra skönhet och till örat harmoni” Detta är naturens uppgift, menar han. Stefan Jarl drar en parallell till Dostojevskij, som i Idioten låter furst Mysjkin säga att skönheten ska rädda världen. Sucksdorff nickar. “Skönheten ska rädda världen.”

Stefan Jarl bjuder in till samtal med publiken efteråt.

18.00 KONSERT

”UNIVERSUMS ALLA LJUD—”

Marja-Leena Sillanpää

Marja-Leena Sillanpää belyser det förflutna och en möjlig framtid i samspel med det som kallas nu. Här redovisas framför allt det vi inte hör som till synes har gått förlorat, men som ändå existerar. Det handlar således om en närvaro av det frånvarande. Där ett ljud till synes tar slut tar ett annat ljud vid och slutligen enas alla ljud som funnits till att finnas. Mänskligt sinne registrerar även den ohörbara, det ter sig liksom bredvid det andra. Där hörs dånet från bottenlösa som tar vägen genom ett världsallt.

19.00 KONSERT

“Megafauna”

Lars Siltberg och Anastasia Ax

Lars och Anastasia möts i ett ljudverk med artefakter, röst och elektronik.

Pågående program hela dagen:

12.00 – 20.00 UTSTÄLLNING

“Utsikter mot undergången”

Anna Lidberg

Dioraman i miniatyr. Ljus, ljud, video och objekt. Musik av Jon Ekström.

Hur kan en tala om katastrofer utan att vara för likgiltig, naiv, alarmistisk eller populistisk? I Utsikter mot undergången intresserar sig Anna Lidberg för oro över katastrofer och hur den kan lamslå eller uppmana till motstånd. Över utställningen spelas musik som låter som hämtad ur en science fiction-film. Vyerna i installationerna inspireras av, och skiljer sig från, hur post-apokalyps brukar porträtteras. Det finns inga ruiner från mänskligt liv, inga tecken på en strid. Kanske för att civilisationen inte ligger i ruiner eller för att bildens utsnitt inte avslöjar i vilket skick den befinner sig.

Jon Ekström framför ljudverket på andra våningen under dagen.

12.00 – 20.00 FILMVISNING

Arne Sucksdorffs kortfilmer i Fotografens rum

“En kluven värld” (9 min, 1948):

En film om djurens hierarki en vinternatt i en skog någonstans i Sverige.

“Skuggor över snön” (11 min, 1946)

Majnatt i Lappmarken. Rävspår. Pärluggla tar en skogsmus men flyr undan för en björn. Vårmorgon. Lavskrikor. Ripor i parningstiden.

Arne Sucksdorff är en av Sveriges främsta dokumentärfilmare genom tiderna. Under 40-, 50- och 60-talet gjorde han succé såväl i Sverige som utomlands. I gränslandet mellan dokumentärt och fiktion, med fokus på naturen, djuren och barnen skapade Sucksdorff en egen filmgenre, som tilltalade såväl vuxna som barn.

12.00 – 20.00 LYSSNING

“Granen” av H.C Andersen. En saga för barn och vuxna om ett träd med ambitioner. Hörlurar finns vid kuddarna på våning 1.

Medverkande konstnärer och föreläsare:

Boel Recén, zoolog och museipedagog.

Åse Ahlstrand, museipedagog och representant för Naturskyddsföreningens Natursnokarna.

Lars-Erik Larsson, f.d museichef för Biologiska museet.

Cecilia Klingspor, musiker och kompositör.

Love Kjellsson, musiker och kompositör.

Carl Johan Erikson, konstnär och fotograf.

Karin Willén, konstnär och arbetar med verk och verksamheter inom stadsutveckling och politik.

Jesper Olsson, litteratur- och mediehistoriker.

Stefan Jarl, dokumentärfilmare, filmregissör, författare och debattör.

Marja-Leena Sillanpää, konstnär, poet och musiker.

Lars Siltberg, konstnär och fotograf.

Anastasia Ax, konstnär.

Anna Lidberg, konstnär.