[envira-gallery id=”170″]

Den 8 april öppnade muséets dörrar för allmänheten för första gången sedan det stängts i augusti 2017. Dagen erbjöd boksläpp, konserter, workshops och en föreläsning om antropocen av Sverker Sörlin.

Begreppet antropocen har fått ett enormt genomslag under 2000-talet. Miljöhistorikern Sverker Sörlin redde ut begreppet i föreläsningen “Antropocen – om människans tidsålder”. Sverker Sörlin menade att antropocen utgör en enorm utmaning – men också en möjlighet att skapa en sundare självförståelse. Antropocen kan översättas till “människans tidsålder” och innebär att vi befinner oss i en epok då människans påverkan på jorden är så stor att vi allvarligt stört själva grundparametrarna för livet. Förbränning av fossila ämnen, överutnyttjande, masskonsumtion och utrotande av arter har påverkat jordens balans och återhämtningsförmåga.

För de som ville kunde de få med sig den rykande färska boken ”Bakteriologen”med sig hem som hade boksläpp på Biologiska museets öppetdag. Boken innehåller reportage från polarforskaren Ernst Levin och Biologiska museets grundare Gustav Kolthoffs forskningsexpedition 1900 till Spetsbergen. Far och dotter Levin, berättade under dagen om förfadern och hur det gick till när där valrossen och myskoxarna sköts, de som fortfarande vilar i museets dioramor.

Barnen skapade under dagen, tillsammans med museipedagogerna Boel Récen och Åse Ahlstrand, en fondvägg inspirerad av museets dioramor ,“Livet i dioramat”. Djuren sattes ihop av vantar, mössor och hattar ur hittegodset från museets gömmor.

Uppe i glasrotundan gav Marcus Doverud en klarinettkonserten “Nature morte: de döda fåglarnas liv I och II” som var ett poetisk samtal med djuren som funnits på platsen sedan museet öppnades 1897.

I skymningstimmen spelade Christoffer Reichenberg långsam elektronisk musik. “Fauna diorama” var ett specialgjort stycke för Biologiska museet som hämtat inspiration från platsen och huset.

Dagen avslutades med Carl Michael von Hausswolff fantastiska verk Ocean Dome Revisited (64’), ett ljudverk tillägnat jordens alla hav och dess innevånare som spelades framför Bruno Liljefors enorma väggmålning av havet.

För första gången sedan sista augusti öppnar Biologiska museet åter upp portarna för allmänheten. Under våren och sommaren bjuder Biologiska museets vänner in till en serie evenemang med föredrag, musik, filmvisningar, uppläsningar och annat av inbjudna forskare och konstnärer.

Program 8 april 2018 12.00 – 20.00
12.00 BIOLOGISKA MUSEET ÖPPNAR

12.00 – 13.30 AKTIVITETER FÖR BARN
“Livet i dioramat”
Boel Recén och Åse Ahlstrand.
Museipedagogerna bjuder in barn att göra en fondvägg inspirerad av museets dioramor. Vi tillverkar egna djur av vantar, mössor och hattar ur hittegodset från museets gömmor. Bli journalist för en dag! Skapa ett reportage med bilder och text om dagen på museet.

13.30 KONSERT
“Nature morte: de döda fåglarnas liv I”
Marcus Doverud
Ett musikstilleben skapat till Biologiska museet. Marcus spelar för djuren och du är också välkommen att höra på.

14.00 – 15.00 FÖRELÄSNING OCH BOKSLÄPP
“Bakteriologen Levin”
Klas Levin och Lisa Hagman
Far och dotter Levin berättar om förfadern, bakteriologen och polarforskaren Ernst Levin och Biologiska museets grundare Gustav Kolthoffs forskningsexpedition 1900 till Spetsbergen där valrossen och myskoxarna sköts som fortfarande vilar i museets dioramor. Ernst Levin deltog bland annat som läkare och matansvarig. Den nytryckta boken Bakteriologen innehåller reportage från resan som också publicerades i Svenska Dagbladet 1901.

15.00-16.00 FÖRELÄSNING
“Antropocen” – om människans tidsålder
Sverker Sörlin
Begreppet antropocen har fått ett enormt genomslag under 2000-talet. Det betecknar en ny geologisk epok där människan lämnar outplånliga spår på planeten.  Miljöhistorikern Sverker Sörlin menar att antropocen utgör en enorm utmaning – men också en möjlighet att skapa en sundare självförståelse. Antropocen kan översättas till “människans tidsålder” och innebär att vi befinner oss i en epok då människans påverkan på jorden är så stor att vi allvarligt stört själva grundparametrarna för livet. Förbränning av fossila ämnen, överutnyttjande, masskonsumtion och utrotande av arter har påverkat jordens balans och återhämtningsförmåga.

16.30 KONSERT
“Nature morte: de döda fåglarnas liv II”
Marcus Doverud
Ett musikstilleben skapat till Biologiska museet.

Kl 18.00 KONSERT
“Fauna Diorama”
Christoffer Reichenberg
Christoffer Reichenberg gör långsam elektronisk musik under akronymet Clora. “Fauna diorama” är ett helt nytt, specialgjort stycke för Biologiska museet som hämtar inspiration från platsen och huset.

19.00 KONSERT
“Ocean Dome Revisited”
Carl Michael von Hausswolff
Ocean Dome Revisited (64’) är ett ljudverk tillägnat jordens alla hav och dess innevånare.

Pågående program hela dagen:
“Granen” av H.C Andersen. En saga för både barn och vuxna om ett träd med ambitioner. Hörlurar finns vid kuddarna på våning 2.

“Musen en kort film om ett litet djur”, en konst/dokumentärfilm av konstnärerna Bigert&Bergström som undersöker musens komplexa och motsägelsefulla roll i våra liv. Varning för känsliga scener.

Medverkande konstnärer och föreläsare:

Boel Recén, zoolog och museipedagog.
Åse Ahlstrand, museipedagog och representant för Naturskyddsföreningens Natursnokarna.
Klas Levin, docent, f.d. överläkare på kliniskt kemiska laboratorier på olika sjukhus men numera pensionär.
Lisa Hagman, statsvetare, till vardags på kommunikationsavdelningen på demokratiinstitutet Idea.
Marcus Doverud, koreograf, performer, lärare och kock.
Sverker Sörlin, professor i miljöhistoria, idéhistoriker och författare.
Christoffer Reichenberg, musiker, kommunikatör och konstvetare.
Carl Michael von Hausswolff, konstnär,musiker,kompositör och curator.
Bigert&Bergström, Konstnärer

Stödmedlemmar fri entré, övriga 60 kr.