Program på Weld den 19 maj 2019 Tema ARKTIS Biologiska museets vänner

Kl 12:00
Åse Ahlstrand, konstpedagog
Format: workshop
En expedition och workshop för barn mellan 3-8 år och deras föräldrar från Weld till Observatorielunden.

Kl 14:00
Bronwyn Bailey-Charteris, konstnär & curator
Titel: Leaky Vessel
Format: performance
Ett performativt ögonblick för samling och reflektion över vem som är ombord det läckande skepp som rummet utgör. (OBS: In English)
www.bronwynbc.com

Kl 14:30
Lars Siltberg, konstnär
Titel: Alter Human
Format: Film
Centralt i hans videoarbeten är friktionen mellan drömmar om en ny värld och teknikens samt kroppens vägar att nå dit.
www.siltberg.com/

Kl 15:00
Tom Arnbom, Forskare
Format: Föreläsning
Arktis förändras allt snabbare och djur och växter påverkas kraftigt. När havsisen och snötäcket försvinner öppnas ett nytt hav upp. Det handlar om sjöfart, utnyttjande av naturresurser, kommersiellt fiske och turism samtidigt som den militära upprustningen ökar. Mitt i allt detta bor 40 urfolk och framtiden ser inte ljus ut för dem och deras kultur. En suggestiv spekulation om en mänsklig utveckling i och på det arktiska landskapet.

Kl 16:15
Mourad Kouri, konstnär
Titel: Tel al-Za’atarTM
Format: Performance
En berättande verk i kodväxling, där kulturhistoriska perspektiv på migration, bio- och geopolitik blandas och konsumeras genom en gastronomisk kollektivism.
www.mouradkouri.com

Kl 17:00
Gustaf Broms, konstnär
Titel: Requiem for a Vanishing
Format: Performance
Ett audiovisuellt arbete som genom dialoger och aktioner med skogen i Vendel bygger en lyhördhetens farkost.

Kl 17:30
Hanna Husberg, konstnär
Titel: Human Meteorology
Format: Performance
Genom att kartlägga hur människan i all tideräkning försökt kontrollera och ändra på vädret, utforskar Human Meteorology vårt förhållande till luften vi andas och atmosfären som omger oss, liksom mänskliga förhoppningar och rädslor inför vädermanipulation och klimatförändringar.
www.hannahusberg.com/

Kl 18:30
Karl Sjölund, konstnär.
Titel: Värmedöd
Format: Performance
Ett ljudverk för orgel, röster och elektronik. Performancen är en hommage till Horatiu Radulescu.

Guido van der Werve, konstnär
Titel: Nummer Acht (everything is going to be alright)
Format: Video (visas I foajén hela dagen)
Ett verk om den mänskilga existensen, landskapet och elementens krafter.
www.roofvogel.org

Ingela Ihrman, konstnär
Titel: När inlandsisen dragit sig tillbaka från Sverige vandrade granen in ifrån norr
Format: Video (visas mellan programpunkterna hela dagen)
En filmad performance som poetiskt leker med bilder av, och ideer om klimatförändring, biotop och migration.
www.ingelaihrman.com